Kompisforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rollspel!

+3
Henrik
Fredrik
Grolle
7 posters

Gå ner

Rollspel! Empty Rollspel!

Inlägg av Grolle tor feb 07, 2008 11:18 am

Som många lagt märke till så visar våra profiler nu ett litet character sheet.
Vad säger ni om att komma på ett eget spel med influenser från D&D och liknande spel här på forumet? De nuvarande statsen har Henrik fixat (allt går att ändra, man kan kalla HP för Knepelstjärt med mera).

Spåna ideer på vad vi skulle kunna göra, någon får gärna ta och gå igenom grundregler för ett sådant här spel (glances at Danne).
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Fredrik tor feb 07, 2008 2:35 pm

Bra idé, är det meningen att det ska vara forumbaserat? Det underlättar ju minst sagt vad gäller planering, men kanske inte skapar samma känsla. Chansen är ju också att det blir ett sjuhelvetes massa skrivande för en potentiell GM.

Fredrik

Antal inlägg : 668
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik tor feb 07, 2008 2:38 pm

GMen är då jag för tillfället. Och ja som jag förstår det är det i stort sett forumbaserat. Jag kan ställa in vad ni har för ursprungsstats och sen justera det allteftersom (alex kan också som admin ändra som han känner för).
Ska även finnas ett system för tärningsrullning som jag inte fattat ännu. I övrigt tror jag det är upp till GMen hur allt ska funka...

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Fredrik tor feb 07, 2008 2:43 pm

Hur vill vi ha det då, hur pass seriöst kan folk tänka sig att spela, hur mycket vill ni tvingas läsa osv? Om vi ska fixa ett eget system, hur expansivt ska det vara, ska vi göra världen själva etc?
Jag, och antagligen även danne, har ett par moduler på hårddisken om vi vill använda ett existerande system (dock preliminärröstar jag MOT DnD, och för Drakar och Demoner - Chronopia).

Fredrik

Antal inlägg : 668
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle tor feb 07, 2008 2:46 pm

Jag är på vad som helst, håll det någorlunda simpelt bara. Helst lätt att komma in i men ändå ha ett djup.

Vi behöver även bilder till klasserna! Även ideer om artstyle!
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Marcus tor feb 07, 2008 6:39 pm

Låter roligt. Kan nog få forumet att hålla igång bätter för den delen också.

Marcus

Antal inlägg : 1357
Join date : 08-02-06
Age : 37

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik tor feb 07, 2008 11:57 pm

Ja om vi får någon pli på det hela. Tror det vore bra om man satte sig ner och tänkte igenom hur man ville ha det. Även ett lättsammare spel kräver ju regler (utan konsekvens blir siffrorna meningslösa).


Henrik som lite undrar hur Werew lyckades få under 0 som grundvärde i hit points Surprised

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Werew fre feb 08, 2008 8:12 am

Jag tror jag fick under noll eftersom en ond diktator (aka alex), vill tysta ner kritik och opposition med odemokratiska metoder, dvs ungefär som stalin och mao för att ta några exempel...
Jag ser mig själv som en martyr och förkämpe för yttrandefriheten. Mitt främsta mål att avsluta tyranniet och få till en demokratisk process. Men jag tror jag har lika stor chans som studenterna på himmelska fridens torg....
Werew
Werew

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle fre feb 08, 2008 1:50 pm

Tog nu bort bilderna, höll med Demz de var rätt fula och tog mycket plats i posts.
De kommer kanske sen igen om vi kommer igång med nåt lir.
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik fre feb 08, 2008 4:07 pm

Jag gillade dem iaf... Men ja kanske lite stora...

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle fre feb 08, 2008 4:16 pm

Man kommer knappt se vad de föreställer om de görs ännu mindre :/. Kan ta och göra custom made senare. Först tycker jag vi kommer igång. Som en liten inledning citerar jag en person från ett annat forum vid namnet winder:

" About "Pen&Paper" RPGs

Have any of you people tried "Pen&Paper" Role-Playing Games?? Also known as "traditional RPGs". Anyway, in case you haven't, I'll post here some stuff about them.

These games are completely based on peoples imagination. One is the Game Master, who "runs" the game. He tells the story, stuff that happens etc. Other people are players. They make character sheets, which show their skills, attributes and stuff. Also, the players create a personality to characters.
For example, one of my characters is a human healer. His parents are normal farmers, and he hates melee weapons. Usually, if he faces a battle, he lets his companions take out the enemies and supports them as much as he can.
That was just a short example. As an example of the game itself:
GM: You walk in a small, dark alley.
Player1: I'll stay alert, because I fear dark.
Player2: I'll try to convience him to relax
*GM throws a dice*
GM: You don't succeed, and your friend stops walking because he is too frightened
GM: A man walks towards you.
Player1: I yell "Hi!" at him
GM: The man draws his dagger and attacks. He gets bonus because of suprise attack. *dice* Player1 suffers 6 damage.
Player1: I draw my short sword and attack.
*dice throw* You don't hit.

I contines like that. Actually, that was a bad example. It's hard to make up the role of GM and the players. Anyways, that's how it works: Dices determine everything. There are different kind of dices: d4, d6 (the normal one), d8, d10, d12, d20, d100. If you have questions, post them here and I'll reply!"

Detta rekommenderades på ett annat forum:
http://merp.com/
Gratis och utspelar sig i sagan om ringen världen.
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik fre feb 08, 2008 10:50 pm

Jepp var något i stil med denna modell jag tänkte mig (jag har faktist spelat denna typ av spel i verkligheten ngn gång men det hela blev den gången lite småflummigt).

Tycker förövrigt exemplet är dåligt av en anledning som inte nämns i ursprungscitatet. GMen misslyckas då spelaren anstränger sig för att vara uppmärksam ("I'll stay alert"), detta resutlerar i att hans karaktär blir skrämd (so far so good) men sedan rullar han inte ens på om den där överaskande mannen skall klara av att överumpla killen som specifikt sagt att han försöker vara "alert".

Henrik, som allmänt kände för att gruffa på detta och egentligen har noll erfarenhet av Game Master roller men iaf läst en del på ämnet.


EDIT: Jaja och gruffet känns ännu mindre motiverat när man läst om och inser att det förekommer en mellanhandling i form av att player 1 försöker hälsa honom... I stort står mitt gnäll kvar dock...

Alex har du förstått hur vi använder oss av Dice Rolls via forumet? Visst funkar det lika bra om den (de?) som är GMs rullar tärningar själv (man kan t.om. använda ett datorprogram till det om man vill) men det verkar ju finnas ngn typ av stöd för det i forumet ändå...

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle lör feb 09, 2008 3:41 pm

Jag vet inte om det bara är min dator men själva tärningsfunktionen "saknas"/"malfunction"ar för mig. Får error då jag klickar på länken. Jag tycker GM ska rolla, jag har en as bra DnD dice emulator (alla former, d6,d20 osv.).
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Fredrik sön feb 10, 2008 4:49 pm

GM'en bör göra alla rolls själv, eftersom man ibland faktiskt struntar i slumpfaktorn för att göra spelet intressantare. Av just den anledningen ska inte heller resultaten visas för spelarna (inte: "du slog 20, och missade fatalt, slå på fummeltabellen"; utan: "Du tar i från tårna, och svingar tvåhandssvärdet så att du nästan skiter på dig. Tyvärr missar du, och lyckas med konststycket att hugga av ditt eget öra, och att drämma ner svärdet ett par fot i marken. Lycka till!").

Fredrik

Antal inlägg : 668
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik sön feb 10, 2008 7:29 pm

Systemet som nu som jag förstår det tillåter detta. Det finns en lista på historiska rullningar, men den kan endast GMen själv se (och således inte spelarna).

Dock somsagt likabra att sköta alltihopa själv.

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik sön feb 10, 2008 7:32 pm

Aha förstår lite bättre nu... Kan rulla som en del av min post om jag vill... Men det står "No dice available". Vilket lite får mig att fundera på om detta inte är något som stötts i tidigare versioner men inte längre?
Det enda man kommer åt från adminmenyn ang tärningar är listo över historiska tärningsslag. Ev. kan det tidigare ha funnits en bild från vilken man definierar tärningar eller liknande?

Och ja: jag har slagit på stöd för tärningar.

No biggie though, blir bara att GMen får hålla reda på det hela manuelt istället.

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Helge mån feb 11, 2008 11:23 am

Hur går det med planerna? ni får la slå er ner med en flaska av något och kläcka ur er lite ideér så det blir ngt.

"Bakifrån med fart" bör förövrigt vara en one hit kill i alla lägen.
Helge
Helge
Djuret

Antal inlägg : 657
Join date : 08-02-07
Age : 37
Ort : Svärje

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle sön feb 17, 2008 10:59 am

Det låter hett det Helge sa, vi får dra igång något snart! Perfekt att skriva lite om ens karaktärs äventyr när man har dötid som jag just nu.
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Fredrik sön feb 17, 2008 12:14 pm

Ja, låt oss få tummen ur! När ska vi ses?

Fredrik

Antal inlägg : 668
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Daniel mån feb 18, 2008 3:25 pm

Grolle tjatade, så jag kan köra något litet skitäventyr på forumet snabbt så folk hänger med. Utan detaljerade regler och sånt. Vilka kan?

Daniel

Antal inlägg : 1220
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Fredrik mån feb 18, 2008 3:33 pm

Fredrik 在!

Fredrik

Antal inlägg : 668
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Henrik mån feb 18, 2008 3:56 pm

Jag kan nog. Har tenta fredag men tror inte detta kommer ta så otroligt mckt tid från mina händer (eller pluggandet)?

Henrik

Antal inlägg : 339
Join date : 08-02-06

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle mån feb 18, 2008 4:04 pm

Nä detta kräver en minimal insats.
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Grolle mån feb 18, 2008 4:04 pm

Nä detta kräver en minimal insats över en längre tid.
Grolle
Grolle
Admin

Antal inlägg : 1513
Join date : 08-02-06

https://kompisforum.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel! Empty Sv: Rollspel!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet